هویت برند
Brand Identity
هویت برند چیست؟ معنای عام “هویت” و”شخصیت” در علوم اجتماعی بر هیچ کسی پوشیده نیست ولی معنای هویت برند چیست؟ طبق گفته آل ریس (Al Rise) امروزه تنها راه موفقیت در جامعه برندسازی (Branding) است و یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین قدم های ایجاد برند یا برندسازی کسب و کارها، مهندسی و طراحی هویت برند است.
هویت برند چیست؟
هویّت (Identity) یا کیستی به مجموعه نگرشها، ویژگیها و روحیات برند و آنچه برند را از دیگر رقبا متمایز میکند اطلاق می شود.
چهار برادر از یک خانواده را فرض کنید، این برادران درست است در یک فرهنگ خانوادگی بزرگ شده اند ولی هر کدام دارای شخصیت و هویت متناسب با خود هستند
هر کسب و کار دارای شخصیت و هویت متناسب با خود است که با دیگر رقبای خود در بازاری که دارای یک فرهنگ مشترک است متفاوت است لذا چنانچه صاحب برند هر چقدر شخصیت و هویت برند خود را بهتر شناسایی کند و نسبت به هویت برند تصمیمات استراتژیکی داشته باشد ضریب موفقیت خود را تضمین می نماید
لذا یکی از ابتدایی ترین و مهم ترین قدم های برندسازی تحلیل برند و تشخیص هویت برند موجود برند و تدوین یا بازسازی هویت برند می باشد. لذا ما باید به سوالات زیر پاسخ دهیم و راهکارهای مدیریتی برای آن ها داشته باشیم که این سوالات در جلسات اولیه ی مشاوره برندینگ مطرح و به صورت موشکافانه مورد نقد و بررسی قرار میگیرد
- شخصیت برند ما چیست؟
- تصویر ایجاد شده از برند ما در اذهان عمومی چیست؟ و آیا دقیقا آن چیزی است که ما میخواهیم با آن شناخته شویم؟
- آیا تضمینی وجود دارد که برند ما همیشه به نیکی شناخته شود؟
- راهکار ایجاد یک هویت جدید و مهندسی شده برای برند چیست؟
- آیا میتوانیم اذهان عمومی را نسبت به برند خودمان کنترل و مدیریت کنیم؟
- آیا میتوانیم فرآیندی را انجام کنیم که مشتریان آن گونه که ما مهندسی و طراحی نموده ایم ما را بشناسند و تصویر ذهنی از ما داشته باشند؟
برای پاسخ به این سوالات باید مدل های هویت سازی از جمله آکر و کاپفرر و … که در آینده در قالب یک مقاله ای دیگر به آن می پردازیم را باید مطالعه نمود تا استراتژی برندینگ مدون داشته باشیم
فی الجمله، هویت برند دارای سه عنصر اصلی است که با این سه زیر دسته خود تصویر واضحی از شخصیت و هویت برند را در اذهان عمومی مخاطبین برند به وجود می آورد لذا ابتداعا باید با این سه هویت آشنا شویم
هویت بصری برند
هویت کلامی برند
هویت کلامی برند
هویت بصری برند
هویت بصری برند تمام اطلاعات تصویری و گرافیکی است که نشان می دهد برند چه کسی است و چگونه باید از بقیه متمایز باشد. به عبارت دیگر، تمامی عناصر فیزیکی و مجازی برند که مشتریان می توانند آن ها را ببینند، (از لوگو و پالت رنگی گرفته تا طراحی وب سایت و دکوراسیون داخلی و…) چگونه باید طراحی و مهندسی گردند که هویت برد را تمام و کمال به عرصه ظهور برسانند تا برند از رقبای خود متمایز گردد.
هویت کلامی برند
برند موجودی است زنده که با مخاطبین خود در تعامل است و بخشی از این تعامل ظاهر برند است و بخشی دیگر در کلام و لحن کلامی که برند با مخاطبین خود در ارتباط است. هویت کلامی برند در حقیقت لحن و حالت های حسی کلامی برند در قالب نام برند، شعار برند و تگ لاین برند و وعده هایی که برند به مخاطبین خود می دهد که در قالب کلمات هویت درونی برند را به عرضه ظهور می رساند. لذا تدوین هویت کلامی برند و تشخیص لحن متناسب با شخصیت برند در کسب و کار بسیار حائض اهمیت می باشد.
هویت حسی برند
استفاده از حس های چندگانه در هویت سازی برند یکی از روش های مدرن در برندسازی می باشد که از طریق حس بویایی و حس لامسه و حس چشایی مخاطبین برند را به طرف برند جذب می نماید به طور کلی برندهایی که به حواس چندگانه متوسل می شوند، موفق تر از برندهایی هستند که تنها بر یک یا دو حس تمرکز می کنند. لذا لزوم تدوین هویت حسی برای برند یکی از ارکان اصلی در برندسازی مدرن می باشد که امروزه برندهای بزرگ و مطرح در دنیا از این تکنیک برای جذب و وفادارسازی مخاطبین خود استفاده می نمایند.
کامنت ها یا سوالات خود را در زیر برای من پست کنید!
گروه ثنابرندینگ به مدیرت بنده یک استودیوی خلاق و متخصص در امر هویت سازی بصری، طراحی وب سایت های شرکتی و شخصی سازی شده و دیجیتال مارکتینگ می باشد.
ما میتوانیم صمیمانه در یک جلسه مشاوره تلفنی یا آنلاین شما را یاری کنیم. از طریق دکمه زیر می توانید درخواست مشاوره خود را ارسال بفرمایید، صمیمانه پاسخ گوی شما خواهیم بود.