برندسازی در 11 قدم ساده
یک فرایند برندسازی مستحکم می تواند کسب و کار شما را از یک کسب و کار کوچک به یک رقیب سرسخت تبدیل کند. شما درخواهید یافت که مشتریان شما اعتماد بیشتری به برند شما خواهند داشت، و به احتمال بیشتری به خرید چیزی که شما می فروشید، مبادرت ورزند. یک پیام سازگار و هویت بصری برای تقویت هدف خود ایجاد نمایید. برند خود را در تمامی جنبه های تجربیات مشتری بگنجانید: چه جلوی فروشگاه باشد، چه روی وبسایت شما یا در تعاملات شخصی شما
آیا برند سازی آسان است؟ واقعیت این است که کار یک شب یا حتی چندین ماه نیست. برند سازی قطعا یک فرایند است. با این وجود، تلاش مداوم باعث ایجاد رابطه ای طولانی با مشتریانتان خواهد شد.خود این به معنی افزایش فروش، پروژه های بیشتر، ارجاعی های لفظی و دفاع از محصولات و خدمات شما می باشد. من مسیر برند سازی را برای یک فرایند برند سازی، به منظور دست یابی شرکت و یا برند شخصی شما به مشتریان وفادار، ساده سازی کرده ام.
آیا نمی دانید که از کجا باید شروع کنید؟ تنها از این 11 گام به عنوان دستورالعمل هایی برای ساخت یک برند استفاده نمایید!
گام 1: مخاطب هدف برند خود را تعیین کنید
پایه برند سازی، تعیین مخاطبان هدفی است که شما روی آنان تمرکز خواهید کرد. شما نمی توانید برای همه کس همه چیز باشید، درست است؟
در هنگام ساخت برند خود، به یاد داشته باشید که می خواهید به چه کسانی دست بیاید. شما پیام و هدف خود را فراهم سازی نیاز های بخصوص آنان معرفی می نمایید. اختصاصی عمل کنید. جزئیات رفتارها و سبک زندگی مشتریان خود را تعیین کنید. من چند مثال کوتاه را توضیح می دهم:
مادران مجردی که از منزل خود کار می کردند
متقاضیان و علاقه مندان به تکنولوژی
دانشجویانی که خارج از کشور تحصیل می کنند
مدیرانی که متخصصان را استخدام می کنند
تصویری از مشتریان خود ساخته، سپس برای برند و نام تجاری خود هویتی بسازید که مشتریان آن را درک کرده و خود را به آن مربوط دهند.در هنگام ساختن برند، دقیقا مخاطبان هدف خود را در نظر داشته باشد. سپس هدف و پیام خود را فراهم سازی نیاز های بخصوص آنان قرار دهید.
گام 2: بیانیه ماموریت برند و نام تجاری خود را انتخاب کنید
قبل از این که بتوانید برندی بسازید که مخاطبان هدفتان به آن اعتماد کنند، شما باید بدانید که کسب و کار شما چه ارزشی برای آنان فراهم می نماید. ماموریت این بیانیه عموما تعریف یک هدف به منظور وجود و کار می باشد. این جمله یا بیانیه تمامی جنبه های دیگر برندسازی شما را بیان می کند.
هدف شما چیست؟ بیانی واضح از هدف غایی شرکت خود داشته باشید.
همه چیز شما از لوگو گرفته تا شعار، صدا، پیام و شخصیت باید بازتاب دهنده این ماموریت باشد. همه ما شعار نایک را می دانیم : فقط انجامش بده! . اما آیا شما بیانیه هدف آنان را می دانید؟ هدف نایک: فراهم سازی انگیزه و نوآوری برای تمامی ورزشکاران دنیا می باشد. شما می توان هدف و ماموریت نایک را همه جا ببینید. آنان روی تمامی ورزشکارانی که از محصولات نایک برای رسیدن به بهترین ورژن خود استفاده می کنند، تمرکز می نمایند.
بیانیه ماموریت برند و نام تجاری خود را انتخاب کنید
نایک با ضافه نمودن یک پاورقی به بیانیه خود: اگر شما دارای یک تن و بدن هستید، پس شما یک ورزشکارید! ، از هدف خود فراتر می رود. فکر کنید که با چنین پاورقی ای چقدر بازه مشتریان خود را گسترده می نمایند! این شرکت چنین شهرت و اعتباری برای برند خود ساخته است، که آنان به راحتی می توانند بازه هدف خود را به تمامی تن ها افزایش دهند.
برندسازی خود را کوچکتر شروع کرده و به یاد داشته باشید که اول روی بخش کوچکی از مخاطبان خود تمرکز نمایید. با گذشتن زمان وافادرای به برند شما افزایش یافته می توانید مخاطبان هدف را گسترش دهید.
گام 3: سایر برندهای موجود در بخش صنعتی خود را بررسی نمایید
شما نباید دقیقا چیزی که برندهای بزرگ انجام می دهند را در صنعت خود کپی کنید. اما شما باید از نقاط قوت (و نقاط ضعف) آنان خبر داشته باشید. هدف دوری از رقابت کردن است، شما باید مشتریان را قانع کنید که بجای خرید از آنان از شما خرید کنند. رقبای یا معیار های اصلی خود را بررسی کنید. نحوه برند سازی موثر و یا غیر موثر رقبای خود را مطالعه کنید.
آیا آنان در تمامی بخش ها با هویت بصری و پیام خود هماهنگ می باشند؟
کیفیت خدمات یا کالاهای آنان چگونه است؟
آیا آنان بررسی های نوسته شده توسط مشتریان را دارند که بخوانید، یا در محیط های اجتماعی به آنان اشاره ای شده است؟
گام 4: مزایا و کیفیت های کلیدی که برند شما ارایه می کند را مشخص کنید
همیشه برندی با بودجه بزرگتر و منابع بیشتر برای رهبری صنعتی خاص وجود خواهد داشت. خدمات، محصولات و مزایا تنها به شما تعلق دارند. شما باید دقت کرده و دریابید که شما چه چیزی را ارایه می کنید که هیچ کس دیگر ارایه نمی نماید.
روی مزایا و کیفیت هایی که شرکت شما را منحصر به فرد می کند تمرکز کنید. این مزایا می توانند شامل خدمات معتبر و شفاف تر به مشتری، راهی بهتر برای حمایت از بهره وری، یا ارایه گزینه های مقرون به صرفه تر به صرفه جویی در پول کمک باشند. با تصور بر اینکه شما مخاطبان هدف خود را شناسایی نموده اید (گام 1 را مشاهده کنید)، به آنان دلیلی برای انتخاب شما به جای دیگران بدهید.
واضح است که شرکت اپل تنها یک شرکت کامپیوتری معمولی نیست. یکی از کیفیت های کلیدی آنان طراحی تمیز، و یکی از مزایای آن استفاده آسان می باشد. از بسته بندی های مخصوصشان گرفته تا رویداد های اعلام محصولات، اپل همیشه به مشتریان خود یادآوری می کند که محصولاتش را می توان در کمال سادگی استفاده کرد. هنوز به خاطر دارید که شعار را در سالهای 1997- 2002 به خاطر دارید؟ آن شعار متفاوت فکر کنید بود. این شعار تا به امروز نیز ادامه دارد.
مزایا و کیفیت های کلیدی که برند شما ارایه می کند را مشخص کنید.
گام 5: یک لوگو و شعار زیبای برای برند خود بسازید
اساسی ترین (و مهمترین بخش) بخش برند سازی، ساخت لوگو و شعار شرکت می باشد. این اثر گرافیکی روی تمامی چیز های مربوط به کسب و کار کوچک شما ظاهر خواهد شد. این لوگو به کارت ویزیت و جلوه بصری وعده های شما تبدیل خواهد شد. با حاضر باشید که هزینه و زمان مناسبی برای ساخت چیزی استثنایی سرمایه گذاری کنید. شما این لوگو را به منظور بهبود هویت بصری برند خود روی همه چیز قرار خواهید داد.
طراحی حرفه ای یا یک آژانس خلاق و با تجربه را در زمینه برندسازی و طراحی هویت، به منظور کمک به ساخت برند اسخدام نمایید. این تخصص تضمین می کند که شما یک مارک منحصر به فرد و غیر قابل تغییر برای کسب و کارتان خواهید داشت. یک طراح همچنین می تواند دستورالعمل های برند را نیز به منظور تضمین هماهنگی با هر گونه استفاده آتی لوگو و پلات های رنگی مربوط توسعه دهد.
گام 6: صدای کسب و کار خود را ایجاد کنید
صدای شما به هدف، مخاطبان و حوزه صنعتی شرکت بستگی دارد. صدای شما راهی برای ارتباط با مشتریان، و راهی برای جواب دادن آنان است. یک پیام و صدای کاری می تواند:
- حرفه ای
- دوستانه
- در رابطه به خدمات
- ترفیعی
- مکالمه ای
- آگاهی دهنده باشد
خصوصیات و امکانات فراوانی وجود دارد. یک پیام برندی را انتخاب کنید که معقولانه بوده در گروه مخاطبانتان طنین انداز شود. ویرجین آمریکا برای خدمات مشتری قابل اتکا و دوستانه ی خود کاملا شناخته شده بوده، و همین پیام برند آنان را ساخته است.
گام 7: یک پیام و شعار کوتاه برای برند خود بسازید
در هنگام برند سازی به صورت مختصر خود را به مشتریان معرفی نمایید. از صدای کسب و کاری که خود انتخاب کرده اید استفاده کنید. پیام شما باید منحصرا در رابطه با برند خودتان بوده و حداکثر در 1-2 جمله بیان شود. این پیام پشت لوگو و شعار شما به منظور تعیین جنبه های کلیدی هویت شما، چیزی که ارایه می کنید و دلیل انتخاب شما توسط مردم قرار می گیرد.
یک پیام برند فرصتی برای ارتباط در سطح انسانی و ایجاد رابطه عاطفی مستقیم با مشتریان می باشد. بدین معنی که زبان و لحنی که استفاده می کنید باید به راحتی قابل درک بوده و باعث ایجاد یک طنین احساسی شود. پیام خود را کوتاه و واضح کنید. از همه مهم تر: در هنگام ساختن یک پیام بجای معرفی قابلیت های محصول… دلیل اهیمت آن برای مشتریان خود را توضیح دهید.
تامس شوز یک محبوب اجتماعی بزرگ و پیش داوری بسیاری مثبتی را برای برند خود ساخته است. آنان به وضوح پیام خود را مرکز و جلوی وبسایت خود تعریف کرده اند : بهبود زندگی ها. به ازای هر محصولی که شما خریداری می کنید، تامز به یک نیازمند کمک می کند، یکی برای یکی.
گام 8: بگذارید که هویت برند شما بدرخشد
مشتریان به دنبال یک شرکت معمولی دیگر که همان محصولات سایر شرکت را ارایه می کند، نمی باشند. بلکه آنان دنبال تجربه ای درخور نیازهایشان هستند که توسط تعاملات بین فردی هوشمندانه حمایت شده باشد.
کاری کنید که شخصیت شما در تمامی جنبه های برندتان دیده شود. با شخصیت و هویت برند خود در تمامی نقاط تماس سازگار و هماهنگ باشید. این امر می تواند به سادگی زیر باشد:
- یک لحن مکالمه ای در ارتباطات (استفاده از من و تو ).
- اشتراک گذاری محتوی پشت صحنه
- گفتن داستان هایی در رابطه با تجربیات واقعی
- توصیف خدمات و محصولات خود به صورت غیر منتظره و دمدمی
گام 9: برند خود را با تمامی جنبه های کسب و کارتان در هم بیامیزید
برندسازی هیچ وقت متوقف نمی شود. برند شما باید قابل دید بوده و در تمامی چیز هایی که که توسط مشتریان دیده می شود (و دیده نمی شود)، بازتاب یابد. هنگامی که یک مشتری به دفتر شما وارد می شود، برند شما باید هم در محیط دیده شده و هم در تعاملات شخصی شما دیده شود. تمامی چیز های قابل لمس- از کارت های ویزیت کاری گرفته تا تبلیغات و بسته بندی نیاز به برچسبی از لوگوی شما دارند. هنگامی که وبسایت خود را طراحی می کنید: لحن، پیام، شخصیت و هویت خود را در محتوی آن بگنجانید. صفحات پروفایل روی شبکه های رسانه های اجتماعی باید بصورت بصری حاوی برند و لحن انتخاب شده شما باشند.
گام 10: با برند خود بمانید
مگر اینکه تصمیم بگیرید که برند خود را بر اساس ارزیابی نظرات مشتریان به چیزی بهینه تر تغییر دهید، پایبندی یک کلید اساسی است.
هنگامی که یک لحن و صدای مشخصی را انتخاب کردید، برای هر تولید کردن هر محتوی از آن استفاده کنید. به صورت مکرر برند خود را عوض نکنید، این عدم پایبندی مشتریان را پریشان کرده و برندسازی بلند مدت را سخت تر می کند. استارباکس یکی از عمده ترین خرده فروشان قهوه در جهان است، و برند آنان همیشه قول داده است که مردم بیشتر کنار هم جمع کند. هدف استارباکس؟ الهام بخشیدن و پرورش روح انسان-یک شخص، یک لیوان و یک محله در هر زمان .
به همین دلیل است که تمامی مغازه های استارباکس دارای وای فای رایگان، میزهای بزرگ و موزیک آرام بخش برای زمینه سازی گفتگو می باشد. آنان همیشه نام شما را روی قهوه تان برای می نویسند تا احساس خاص بودن داشته باشید. علارغم یک تغییر در لوگو در سال 2011 (حذف اسم شرکت!)، پیش قضاوت و درک از برند استارباکس به قوت خود باقی ماند. هنگامی که شما آن لوگوی پری دریایی ساده شده را می بینید، چه احساسی دارید؟ من تضمین می کنم که حسی به شما دست خواهد داد.
گام 11: بزرگترین طرفدار و مدافع برند خود باشید
هنگامی که برندی ساخته و با کسب و کار کوچک شما هماهنگ شده است، شما (و کارمندانتان) بهترین وکیلان و طرفداران این برند می باشید.
هیچ کس بهتر شما بررندتان را نمی شناسد، پس این وظیفه شما است که آن را تبلیغ کنید. هنگامی که در حال استخدام کارمند می باشید، دقت کنید که آنان با هدف، بینش و ازشهای برند شما هم راستا و سازگار باشند. کارمندان خود را تشویق کنید تا برندی شخصی ساخته که در راستای برند شرکت شما باشد، که خود باعث افزایش محدوده دسترسی می شود. به مشتریان وفادار نیز حقی بدهید، آنان را تشویق کنید تا بررسی هایی پست کرده، یا محتوی آنلاین شما را به اشتراک بگذارد.
نتیجه گیری
یک فرایند برندسازی مستحکم می تواند کسب و کار شما را از یک بیزینس کوچک به یک رقیب سرسخت تبدیل کند. شما درخواهید یافت که مشتریان شما اعتماد بیشتری به برند شما خواهند داشت، و به احتمال بیشتری به خرید چیزی که شما می فروشید، مبادرت ورزند. یک پیام سازگار و هویت بصری برای تقویت هدف خود ایجاد نمایید. برند خود را در تمامی جنبه های تجربیات مشتری بگنجانید: چه جلوی فروشگاه باشد، چه روی وبسایت شما یا در تعاملات شخصی شما!
شما فکر می کنید که کدام برندها در فرایند های برندسازی خود بیشترین موفقیت را داشته اند؟
کامنت ها یا سوالات خود را در زیر برای من پست کنید!
گروه ثنابرندینگ به مدیرت بنده یک استودیوی خلاق و متخصص در امر برندسازی و تدوین استراتژی های برندینگ و مارکتینگ هستند.
ما میتوانیم صمیمانه در یک جلسه مشاوره تلفنی یا آنلاین شما را یاری کنیم. از طریق دکمه زیر می توانید درخواست مشاوره خود را ارسال بفرمایید، صمیمانه پاسخ گوی شما خواهیم بود.